1. Waarom deze maatregel?
Dit fietspad is hard toe aan groot onderhoud, vooruitlopend op de renovatie van de brug. De balken zijn versleten en sluiten niet meer goed op elkaar aan. De asfaltlaag is ook sterk versleten waardoor het fietspad erg hobbelig is geworden en niet meer comfortabel rijdt. Dagelijks passeren hier ruim 3000 fietsers.
2. Wat gaan jullie doen?
De houten balken worden vervangen voor nieuwe balken en er wordt een nieuwe conserveringslaag aangebracht op de stalen oplegpunten die vrijkomen door het verwijderen van de oude balken. De nieuwe houten balken worden tenslotte voorzien van een rode asfaltlaag. Hiermee is het fietspad weer comfortabel bruikbaar voor de komende jaren.
3. Waarom duurt het onderhoud 3 maanden?
Vooral het conserveren van de stalen delen is een tijdrovende klus. Conserveren is het verwijderen van de oude verflaag en het aanbrengen van een nieuwe verflaag. Dit is een zorgvuldig proces wat in opeenvolgende stappen uitgevoerd moet worden. De conserveringslaag beschermt het staal tegen roestvorming.
4. Waarom niet tegelijk uitgevoerd met het groot onderhoud N3?
Tijdens het onderhoud aan de N3 waarvoor telkens een deel van de N3 was afgesloten, was fietsen een van de belangrijkste alternatieven voor het verkeer. Daarom hebben we het groot onderhoud aan het fietspad toen niet uitgevoerd. We hebben het groot onderhoud ook bewust niet tegelijk met het werk aan de Blauwe Brug gepland. Maar het fietspad is nu echt toe aan een grote opknapbeurt. We werken eraan om de hinder zoveel mogelijk te beperken en kijken nog naar een alternatief, met name in de ochtendspits.
5. Jullie zouden toch een autorijbaan geschikt kunnen maken voor de (brom-)fietser?
Deze mogelijkheid is door Rijkswaterstaat onderzocht. Het bleek technisch complex te zijn om de doorsteek van het fietspad naar de weg en weer terug op een veilige wijze voor de fietsers mogelijk te maken in combinatie met de brugbediening. Het vrijmaken van één autobaan heeft direct effect op een verminderde doorstroming van het verkeer en de aanrijtijden voor de hulpdiensten. De vrijgemaakte autobaan zou naast tijdelijk fietspad ook als noodrijbaan voor de hulpdiensten moeten dienen. De techniek om dit mogelijk te maken is te weinig beproefd om 100% zekerheid te geven over de veiligheid van de fietsers. Rijkswaterstaat kijkt daarom nog naar andere alternatieven voor de (brom)fietsers dicht bij de brug.
6. Wat is de hinder voor het (brom)fietsverkeer en hoe lang duurt dit? Hoeveel extra reistijd verwachten jullie?
Voor (brom)fietsers zijn alternatieve routes beschikbaar. De verwachte extra reistijd is 20-30 minuten.
7. Wat betekent de nieuwe situatie op de brug voor (brom-)fietsers?
- (Brom-)fietsers kunnen gebruik maken van de reguliere waterbus lijn 22 tussen Papendrecht en Dordrecht ten westen van de fietsbrug N3.
- Of omfietsen via de Baanhoekbrug ten oosten van de fietsbrug N3.
- Er komt ook een gratis pont tussen Huys te Merwede Papendrecht en Dordrecht Kerkeplaat (ruïne Huis de Merwede).
8. Wat zijn de vaartijden van de pont?
Tijdens de afsluiting vaart er doordeweeks vanaf 6.15 uur tot 18.00 uur elk half uur een gratis veerpont tussen Dordrecht en Papendrecht. Op zaterdag vaart de pont tussen 8.00 uur en 17.45 uur. Hiervoor komen twee tijdelijke aanlegsteigers bij de brug tussen Papendrecht en Dordrecht Kerkeplaat.
De dienstregeling van de pont is te vinden op borden bij de steigers en via de website van de vervoerder Riveer (www.riveer.nl/veerverbinding-papendrecht-dordrecht) of via www.ways2go.nl.
Voor actuele informatie over de tijdelijke pontverbinding kunnen (brom)fietsers een app gebruiken: de Riveer app. Deze is gratis te downloaden via de Apple Store of Google Play. Hier is ook de dienstregeling te vinden. De app stuurt een pushbericht als de vaartijden van de pont veranderen of als de pont vanwege slechte weersomstandigheden tijdelijk niet kan varen. Ook op de website van Riveer is meer informatie te vinden.
Bekijk hier het bord met vaartijden bij de haltes.
9. Waarom vaart de pont niet op zondag?
We hebben in overleg met de gemeenten besloten dat de pont met name gericht is op scholieren en forenzen. Dit is ook de grootste groep die gebruik maakt van de brug. Op zaterdag is er volgens een vooraf uitgevoerde enquête voldoende aanbod van fietsers die boodschappen gaan doen, gaan sporten of op bezoek gaan bij familie of vrienden om een pont te laten varen. Op zondag is er vooral sprake van recreatief verkeer. De periode waarin het onderhoud wordt uitgevoerd valt buiten het recreatieseizoen.
10. Waarom vaart de pont maar eens per half uur?
De vervoerder Riveer schat op voorhand in dat deze frequentie met een veerboot in ieder geval haalbaar is. Mogelijk lukt het om bij veel aanbod een extra overtocht te maken, maar in de praktijk moet blijken of dit ook uitvoerbaar is (logistiek/qua veiligheid).
11. Waarom vaart de pont maar tot 18.00 uur?
We realiseren ons dat de werkzaamheden veel hinder opleveren en proberen de vertraging te beperken door de inzet van een gratis pont. Ook bij gebruik van de pont zullen (brom)fietsers nog steeds te maken hebben met vertraging bij het wachten op de pont. De afweging om tot 18.00 uur te varen is gemaakt op basis van het verwachte gebruik van de pont en het beschikbare budget.
We hebben in overleg met de gemeenten besloten dat de pont met name gericht is op scholieren en forenzen. Uit eerdere tellingen blijkt dat de ochtendspits het drukste is qua gebruik van het fietspad en dat er na 18.00 uur veel minder mensen nog gebruik maken van het fietspad. We beginnen rond 6.15 te varen voor de forenzen die al vroeg op pad zijn om op hun werk te komen. Tijdens de ochtendspits fietsen ook veel scholieren. Die komen in de loop van de dag weer gespreid naar huis, maar zijn over het algemeen voor 18.00 uur thuis. We beseffen dat het fietspad 24 uur per dag te gebruiken is maar dat we bij het aanbieden van dit tijdelijke alternatief vooral de grootste groep gebruikers overdag tegemoetkomen. Na 18.00 uur kunnen (brom)fietsers wel gebruik maken van de overige alternatieven: de waterbus, de stadsbussen of omfietsen via de Baanhoekweg.
12. Wat is de hinder voor de scheepvaart? En wanneer worden openingen weer normaal?
De onderhoudswerkzaamheden starten met het fietspad op de basculebrug. Hierdoor wordt de brug niet bediend voor de hoge scheepvaart (hoger dan 13 meter) van maandag 31 januari 2022 tot en met zaterdag 27 februari 2022.
Er zijn steeds twee onderdoorvaartopeningen voor lage scheepvaart beschikbaar.
Gedurende het werk geldt er een hoogte- en breedte beperking. De scheepvaart wordt o.a. geïnformeerd via de berichten aan de scheepvaart (BAS-bericht).
13. Wanneer is de vervanging of renovatie van de Merwedebrug Papendrecht gepland?
Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd. Door het grote aantal kunnen niet alle projecten tegelijkertijd worden opgepakt. Dan zou de regio volledig op slot raken. We moeten dus keuzes maken. We plannen zorgvuldig. De meest urgente objecten pakken we als eerste aan. Daarbij kijken we naast levensduur ook naar de technische staat, locatie in het wegennet, te verwachten hinder, afstemming met werkzaamheden van andere wegbeheerders, slim combineren van werkzaamheden etc. Al deze factoren samen zorgen voor een hele puzzel. Vanaf 2025 wordt de renovatie van de Papendrechtse brug ingepland. De planning van de brug moet nog worden uitgewerkt. De Papendrechtse brug krijgt een nieuwe stalen klep. Deze vervangt de bestaande klep met houten dek. Ook het bijbehorende bewegingswerk en de elektromechanische installatie worden vernieuwd. De stalen boogbrug wordt van een nieuwe verflaag voorzien. Zie ook https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/samen-werken-aan-een-bereikbaar-zuid-holland
14. Waarom kan het onderhoud aan het fietspad niet wachten tot de renovatie?
Uit onze technische inspecties is gebleken dat het onderhoud aan het fietspad dringend noodzakelijk is en niet kan wachten tot na 2025.