Rik van der Linden, wethouder gemeente Dordrecht: 'Het is heel fijn dat de N3 nu zo goed als klaar is. Er is vrijwel geen Dordtenaar die niet iets van de werkzaamheden heeft gemerkt. Langere reistijden, drukte in de stad. We hebben als stad door heel wat zure appels heen moeten bijten en het geduld van Dordtenaren is soms op de proef gesteld. Maar na het zuur komt het zoet: de N3 is weer spik en span en kan weer heel wat jaren mee! En het werk heeft nog een voordeel opgeleverd. Veel mensen hebben door de afsluitingen andere vervoersmiddelen ontdekt, zoals de fiets en het OV, of zijn op andere tijden gaan reizen. Ik hoop vooral ook dat zij dat volhouden.’
Kees de Ruijter, wethouder gemeente Papendrecht: 'Het is mooi dat het groot onderhoud aan de N3 zo goed als klaar is. Het resultaat mag er zijn; de weg is opnieuw ingericht met oog voor duurzaamheid onder andere door hergebruik van materiaal en energiezuinige verlichting. Deze belangrijke weg door de Drechtsteden is nu veiliger, biedt meer comfort en vergroot de bereikbaarheid van de Drechtsteden en van Papendrecht.'
Bart Keunen, districtshoofd Rijkswaterstaat: ‘De N3 was hard toe aan een grote opknapbeurt maar dat heeft wel veel impact gehad op de weggebruikers. Ik ben trots op het duurzame eindresultaat, op de mannen en vrouwen van aannemer Boskalis en ons eigen team en op de goede samenwerking met alle partners in de omgeving om de hinder zoveel mogelijk te beperken.’
Groot onderhoud N3
De N3 tussen de A15 bij Papendrecht en de A16 bij Dordrecht is belangrijk voor de bereikbaarheid van de regio Drechtsteden en de Rotterdamse haven daarachter. De weg verkeerde in slechte staat en is daarom grondig opgeknapt. Zo houden we de weg veilig en betrouwbaar en zorgen we dat het verkeer vlot kan doorstromen.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd door aannemer Boskalis die in opdracht van Rijkswaterstaat ook de nieuwe aansluiting van de N3 op de A16 heeft aangepakt. De aannemer kreeg de opdracht om een zo veilig mogelijke en duurzame uitvoering te realiseren, waarbij de doorstroming van het verkeer zo optimaal mogelijk blijft. Dankzij de inzet van alle betrokken medewerkers en samenwerking met alle betrokken partners is het gelukt om invulling te geven aan deze enorm uitdagende opgave.
Het groot onderhoud in cijfers:
- 19 km weg
- 108.000 ton asfalt, 110.000 ton schuimbitumenfundering en 38.000 ton menggranulaa
- 3786 km asfalt op bruggen en viaducten vervangen (31.000m2)
- 82 stille voegovergangen bij bruggen en viaducten
- Een nieuw geluidsscherm bij het Leerpark van 216 x 1,6 m
- 1 geluidsscherm vervangen
- 300 masten met energiezuinige LED verlichting aangebracht
- 34 km vangrail vervangen
- Doordeweeks gemiddeld 40 mannen en vrouwen aan het werk, in de weekendafsluitingen soms wel 100 tot 130.
- Nieuwe bewegwijzering waaronder 460 bamboe-borden
- 1 faunatunnel, 4 onderdoorgangen aangepast voor dieren
- 1 nieuwe onderdoorgang voor kleine dieren bij de Kilweg
- Onderhoud aan 19 viaducten en bruggen
- Hergebruik oud asfalt in fundering onder het asfalt. Hierdoor hoefde dit asfalt niet afgevoerd. Dit scheelde 2.500 volle vrachtwagens.
- Gebruik van 300.000 liter B100 biodiesel voor de machines en vrachtwagens
- ‘Dot markering’ in plaats van volle witte lijnen. Deze belijning in vele stippen bespaart 60% aan materiaal en levert 66% minder CO2 uitstoot op.